سیستم تعلیق در پروتزهای زیر زانو

۸ بازديد
سیستم‌های تعلیق زیر برای بیماران توصیه می‌شود که از ناحیه پروتز زیر زانو دچار قطع عضو شده‌اند:

سیستم تعلیق سوپراکندیلار (Supracondylar): شامل یک زانوبند چرمی است که در قسمت بالای استخوان کششک زانو و کندیل‌های استخوان ران قرار می‌گیرد.
گوه‌‌های خود تعلیق سوپراکندیلار دارای بندهای متصل به بال‌های آستر داخلی و جانبی.
سیستم تعلیق آستین (ابتدا باید ببینید که آیا بیمار توانایی دستی برای مدیریت آستین را دارد).
سیستم تعلیق مکش سیلیکون (توانایی بیمار در مدیریت آستین و تحمل پوست بیمار در برابر سیلیکون را در نظر بگیرید)
مفصل و شکم‌بند (استفاده از این سوکت زمانی ضروری است که فرد دچار حساسیت بیش از حد، مشکلات پوستی باشد و یا از لحاظ آسیب‌ شناسی در قسمت مفصل زانو شرایطی داشته باشد که نباید وزن زیادی بر روی اندام باقیمانده قرار گیرد. )
پروتز پای مصنوعی / پروتز زیر زانو
پروتز پا
وزن کف پا و عملکرد قوزک داخلی دو نکته مهم در تعیین سطح فعالیت بیماران سالمندان دچار قطع عضو هستند. قوزک داخلی پا استحکام درونی سازه را برای کنترل عملکرد پای مصنوعی فراهم می‌کند.

پاشنه پلاستیکی محکم مچ پا (ساچ) اساسی‌ترین پای پروتزی و یکی از کم‌هزینه‌ترین پروتزهای موجود است. قوزک داخلی و سفت و سخت پروتز می‌تواند در توانایی فرد به هنگام چرخاندن نوک پا در مرحله ایستادن نهایی اختلال ایجاد کند.

پروتزهای پنجه چند محوری
پروتزهای چند محوری پنچه پا با انواع مختلفی از سطوح ناهموار و حرکت از سمتی به سمت دیگر سازگاری دارند از همین رو این استفاده از نوع پروتز به بیماران سالمندی توصیه می‌شود که دارای پوستی حساس هستند. در این نوع پروتز از شدت فشارهای منتقل شده به رابط پروتز سوکت و پوست کاسته می‌شود. البته ناگفته نماند که معمولا این نوع از پروتزها از سایر پروتزها سنگین‌تر هستند.

پروتزهای دارای صفحه انعطاف‌پذیر
ماهیت انعطاف‌پذیر کف پا در این نوع از پروتزها این امکان را به فرد می‌دهد تا با چرخش راحت‌تر در مرحله نهایی، گام برداشتن برای وی آسانتر شود. این نوع از پاهای پروتزی در طرح‌های سبک موجود هستند و مناسب افرادی هستند که سطح فعالیت آنها در حد متوسط ​​است.

پای واکنش پویا (دینامیک)
به طور معمول، پاهای مصنوعی واکنش پویا گرانتر از بقیه هستند و مناسب کسانی هستند که میزان فعالیت جسمانی آنها بسیار زیاد است. این نوع پاهای پروتزی شامل کف پایی هستند که به هنگام چرخش پا نسبت به وزن بیمار واکنش نشان می‌دهد و سپس به حالت اولیه خود برمی‌‌گردد و به هنگام برداشتن پا از روی زمین برای گام برداشتن به سمت جلو پیش می‌رود. برخی از پاهای واکنش پویا در یک طرح چند محوره موجود هستند که مزایای حرکت مچ پا را در هم می‌آمیزد و در طی چرخه راه رفتن به راحتی از روی زمین بلند می‌شوند. همچنین برخی از این نوع پاهای پروتزی امکان حرکت پیچشی را به فرد می‌دهند و یا برای بهبود راحتی، کاهش استرس روی پوست اندام باقیمانده یا تسهیل فعالیت‌های خاص که نیاز به حرکت چرخشی دارند می‌توان یک واحد آداپتور پیچشی به آنها اضافه کرد. کمک فنرهای عمودی جزء لاینفک برخی از طرح‌های پاهای واکنش پویا هستند.

پاهای رباتیک
پاهای رباتیک امکان بلند کردن انگشتان پا در مرحله این سو و آنسو رفتن را در اختیار بیماران قطع عضو از ناحیه پا قرار می‌دهند تا سطح زمین را از وجود اشیاء در مقابل فرد پاکسازی کنند و خطر افتادن را به حداقل رسانده و نیاز به تلاش کمتری برای جبران نبود پای طبیعی به هنگام راه رفتن باشد. علاوه بر این، زاویه مچ پا در این نوع پروتزها به طور خودکار تنظیم می‌شود تا با تغییرات سطوح زمینی باعث افزایش اعتماد به نفس بیمار و راحتی در راه‌رفتن بر روی تپه‌ها و سربالایی‌ها شود. به منظور انجام کارهای روزمره و همچنین کاهش خستگی ذهنی و ناراحتی در کمر و سوکت در هر دو سطح ترنستیبیال و ترانس‌فمورال به پیشرفت‌هایی در تقارن، ایمنی این پاهای پروتزی ایجاد شده است.

منبع :
https://www.peyvandcorp.com/پروتزها/پروتز-زیر-زانو/